قیمت بنزین در امریکا به پول ایران

قیمت بنزین در امریکا به پول ایران

قیمت بنزین در امریکا از دهه 1970 تاکنون تغییرات زیادی را تجربه کرده است. در سال 1970، قیمت بنزین در ایالات متحده حدود 35 سنت برای گالن بود. اما در دهه های بعدی، قیمت بنزین به شدت افزایش یافت. در سال 1980، قیمت بنزین به 1.25 دلار برای گالن رسید و در سال 1990 به 1.20 دلار برای گالن کاهش یافت.

اما در دهه 1990، قیمت بنزین دوباره شروع به افزایش کرد و در سال 2000 به 1.50 دلار برای گالن رسید. در سال 2008، قیمت بنزین به بیش از 4 دلار برای گالن رسید و موجب شد که مصرف کنندگان به دنبال راه حل های جایگزین برای حمل و نقل خود باشند.

اما پس از سال 2008، قیمت بنزین دوباره به شدت کاهش یافت و در سال 2016 به 2 دلار برای گالن رسید. این کاهش قیمت بنزین به دلیل کاهش قیمت نفت در بازار جهانی بود.

اما در سال 2018، قیمت بنزین دوباره شروع به افزایش کرد و در برخی از مناطق ایالات متحده به بیش از 3 دلار برای گالن رسید. این افزایش قیمت بنزین به دلیل تحریم های ایران و تغییرات سیاسی در منطقه خاورمیانه بود.

در حال حاضر، قیمت بنزین در ایالات متحده متفاوت است و بسته به منطقه و سطح تقاضا متغیر است. با این حال، قیمت بنزین در ایالات متحده در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر جهان همچنان پایین است.

بنابراین، قیمت بنزین در ایالات متحده به شدت تحت تأثیر قیمت نفت جهانی است و هرگونه تغییر در بازار جهانی نفت می تواند تأثیرات قابل توجهی بر روی قیمت بنزین در ایالات متحده داشته باشد.

نرخ بنزین در آمریکا و نحوه قیمت گذاری آن

نرخ بنزین در آمریکا _ استفاده و قیمت ­گذاری بنزین و سوخت­های دیزلی در هرکشور و منطقه­ای از عواملی مانند نرخ بین­الملی نفت خام، هزینه­های فراوری و پخش، تقاضای مصرف کننده، میزان ارزش پول­ ملی، مالیات تعیین­ وتصویب شده ودسترسی به منابع تاثیر می­پذیرد. بنزین و سوخت­های دیزلی­که در سراسر جهان مبادله می­شود دارای قیمت تجاری مشابه­ای در سطح بین­المللی هستند، اما قیمت پرداخت شده توسط مصرف کننده نهایی تا حدزیادی نشان­دهنده­ی سیاست­های تعیین نرخ ملی است. در برخی مناطق از جمله امریکا، تعیین مالیات­های بالا و درکشورهایی مانند ایران، ونزوئلا و عربستان پرداخت سوبسیدهای بالاتر به مصرف کنندگان سوخت مشاهده می شود که نتیجه سیاست­گذاری دولت است.

دراین بین ایالات متحده آمریکا که به عنوان یکی از بزرگترین مصرف­کنندگان بنزین در جهان نام برده می­شود، در سال ٢٠١١، روزانه به طور متوسط حدود ٣٦٨ میلیون گالن آمریکا   ( هرگالن 3.7 لیتر) یعنی حدود 4/1 میلیارد لیتر در روز، بنزین مصرف کرده­است.امروزه، مالیات برسوخت در ایالات متحده بر اساس ایالت­ها متفاوت است. دردولت فدرال ایالات متحده مالیات غیر مستقیم برروی بنزین 4/18سنت برای هرگالن و برای سوخت دیزل 4/24 سنت برای هرگالن تعیین شده­است. در ژانویه ٢٠١٣، به طور متوسط، مالیات ایالتی و محلی 4/30 سنت برای بنزین و٣٠ سنت برای سوخت دیزل محاسبه شد و درنتیجه کل مالیات سوخت در ایالات متحده عبارت است از، 8/48 سنت در هرگالن برای بنزین و 4/54 سنت در هرگالن برای دیزل،که البته به طور ثابت یک درصد مالیات به عنوان مالیات ایالتی و محلی نیز به قیمت نهایی افزوده می­شود.

البته دراین بین، خودروهای سبک ۹۲% مصرف بنزین را به خود اخصاص می­دهند. از طرفی در سال ۲۰۱۷، بنزین سهمی ۵۹ درصدی در کل حمل و نقل آمریکا داشته است. همچنین ۴۷% مصرف نفت آمریکا برای تبدیل به بنزین بکار رفته و بنزین تنها ۱۸% از کل انرژی آمریکا را تأمین کرده­است. تولید و مصرف بنزین در آمریکا در سه دهه گذشته رشد زیادی داشته است.

از سال۱۹۹۰ تا سال ۲۰۱۰، میزان مصرف بنزین در آمریکا از تولید آن بیشتر بود اما پس از آن، تولید بر مصرف پیشی­گرفت. دلیل عمده این موضوع، ورود سوخت جایگزین بنزین مانند اتانول است. درحال حاضر ۱۰% بنزین آمریکا را اتانول تشکیل می­­دهد یعنی اتانول با بنزین مخلوط می­شود و در نهایت به مصرف کننده فروخته می­شود. البته مقادیر بسیار کمی هم از E85 در اختیار مصرف کنندگان قرار می­گیرد. سوختE85  ترکیب ۸۵% اتانول و ۱۵% بنزین است که در آمریکا عرضه می­شود اما سهم آن در مقابل بنزین رایج (که مخلوطی از ۱۰% اتانول و ۹۰% بنزین است) بسیار ناچیز است.

(قیمت نفت خام)، (سازوکار‌های مالیاتی)، (هزینه‌های پالایشی)، (بازاریابی و پشتیبانی) ازمهم‌ترین شاخص­های تعیین نرخ سوخت در آمریکا محسوب می‌شوند. در بین شاخص های ذکر شده میزان استفاده مردم از حمل و نقل عمومی نیز نباید فراموش شود. همچنین هزینه نفت خام از اصلی‌ترین عوامل درتعیین قیمت سوخت است؛ چرا که تمامی رویدادهای سیاسی داخلی وحتی خارجی هم بر قیمت آن تأثیر می‌گذارد. و نوسان قیمتی آن را تشدید می‌کند. دولت‌های محلی با سازوکارهای دیگر به جز قیمت نفت خام، نوسانات قیمت بنزین را خنثی و کنترل می­کنند. قیمت نفت خام با توجه به میزان عرضه و تقاضای بین‌المللی تعیین می‌شود و سیاست اتحادیه‌های نفتی نظیر اوپک در آن تأثیر می‌گذارد. همچنین رشد اقتصادی کشورهای صنعتی و سیاست‌های نفتی اوپک از دیگر شاخص های تأثیر گذار بر قیمت نفت است.

سازوکار‌های مالیاتی در رده دوم عوامل تأثیرگذار برقیمت بنزین جای می‌گیرند. در واقع در آمریکا نظام مالیاتی هر ایالت با ایالت دیگر متفاوت بوده و بر همین اساس قیمت بنزین نیز در هر ایالت متفاوت خواهد بود. با بروز شوک‌های داخلی و خارجی، دولت‌ها برای جلوگیری از افزایش قیمت بنزین از سازوکار‌های مالیاتی برای خنثی‌کردن روند افزایش قیمت بنزین استفاده می‌کنند.

 قیمت نفت خام؛عامل اصلی تعیین قیمت بنزین در آمریکا

قیمت نفت ‌خام با قیمت‌گذاری بنزین رابطه مستقیمی داشته. و این عامل سهم ۴۹درصدی را در سال ۲۰۲۳ در تعیین قیمت بنزین آمریکا به خود اختصاص داده است. همچنین مالیات‌های ایالتی، هزینه‌های پالایشی، بازاریابی و پشتیبانی هر یک به ترتیب سهم ۱۴، ۲۱ و ۱۵ درصدی را در تعیین قیمت بنزین در سال ۲۰۲۳ داشته‌اند.

اما شاخص های اصلی قیمت خرده فروشی بنزین چیست؟

برای پاسخ به این پرسش باید بیان کرد که اصولا قیمت خرده فروشی بنزین شامل چهار بخش بنیادی است:
1- هزینه نفت خام
2-هزینه و سود پالایش
3-هزینه­ها و سود توزیع و بازاریابی

4- مالیات
با توجه به این چهار شاخص باید گفت که قیمت بنزین درخرده فروشی­­ها نشان دهنده­ی اجزای سود و زیان پالایشگاه­ها، توزیع کنندگان و صاحبان جایگاهای پخش سوخت ها است.این ارقام بین سال‌های 2010 و 2019 متفاوت بود، اما به طور کلی، قیمت نفت خام 40 تا 55 درصد از میانگین هزینه خرده‌فروشی بنزین را تشکیل می‌داد .

سوخت از جمله منابع عمده مورد استفاده مردم در سراسر جهان است که نرخ آن تاثیر قابل توجهی بر اقتصاد. و به خصوص زندگی روزمره مردم دارد. در این بین،کشور امریکا به دلیل جمعیت بالا و به طبع مصرف بیشتر تاثیرات محسوس­تری از تغییرات قیمتی می­پذیرد این تغییرات از عوامل مختلفی حاصل می شود همچون ماده اولیه( نفت)،دلایل سیاسی، بلایای طبیعی و … اما آنچه که مورد توجه دولت­ها است تنظیم و کنترل نرخ توسط مالیات. ارائه سوخت­های جایگزین به شیوه ای که برای دولت و مردم بهترین نتیجه حاصل شود.علی­رغم همه­ی این موارد این نکته نباید فراموش شود که سیستم حمل و نقل عمومی یک کشور نقش کلیدی در میزان مصرف و تعیین قیمت آن دارد به طوری که در امریکا با وجود سیستم حمل و نقل عمومی مناسب عموم جامع تمایل کمتری به استفاده از وسایل شخصی دارند.

قیمت بنزین در آمریکا به بالاترین رقم طی یک دهه گذشته رسید (۱۷ شهريور ۱۴۰۲ )

متوسط قیمت بنزین در آمریکا در حال حاضر به ۳.۸۳ دلار در هر گالن رسیده یعنی بالاتر از ۳.۷۶۴ دلاری که در تابستان سال گذشته میلادی ثبت شده بود.

به نقل از اویل پرایس قیمت بنزین در آمریکا کمی پایین آمده اما همچنان در بالاترین سطح تابستانه طی یک دهه گذشته قرار دارد. این افزایش قیمت در حالی است که فصل تعطیلات تابستانی رو به پایان است. متوسط قیمت بنزین در آمریکا در حال حاضر به 3.83 دلار در هر گالن رسیده یعنی بالاتر از 3.764 دلاری که در تابستان سال گذشته میلادی معامله می‌شد.
دلیل اصلی افزایش قیمت بنزین در آمریکا را می‌توان تقاضای بالا و توقف فعالیت برخی از پالایشگاه‌ها دانست. کمبود عرضه نفت در بازار هم قیمت نفت خام را بالا برده است.

پالایشگاه دلتا با ظرفیت تولید 185 هزار بشکه در روز و پالایشگاه ایروینگ با ظرفیت 320 هزار بشکه در روز در سپتامبر و بخشی از ماه اکتبر تعطیل خواهند بود که حدود 9 درصد از تولید سوخت منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
این افزایش قیمت باعث تعجب تحلیلگران شده چون معمولاً قیمت بنزین در این زمان از سال رو به کاهش است.
قیمت نفت پس از اعلام تمدید کاهش تولید عربستان و روسیه تا پایان سال جاری میلادی به یک رکورد جدید رسید. عربستان یک میلیون بشکه از تولید خود را که حدود 10 درصد از تولید معمول این کشور است در ماه ژوئیه پایین آورد و روسیه هم اعلام کرد 300 هزار بشکه از صادرات خود را کاهش می‌دهد. کاهش تولید عربستان برابر با بیش از یک سوم کل کاهش تولید ائتلاف اوپک پلاس از سال گذشته میلادی تا حالا بوده است.


اما بالا رفتن قیمت بنزین تنها بخشی از چالش‌های مصرف کنندگان انرژی در آمریکاست.گرمای بی سابقه هوا در تابستان مصرف برق را هم در این کشور افزایش داده و حالا آنها با افزایش شدید صورتحساب برق خود مواجه هستند.
طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، متوسط خانواده‌های آمریکایی حدود 262 دلار در سال برای سرمایش و تهویه مطبوع هزینه می‌کنند. این رقم برای مناطق شرجی جنوب شرق آمریکا برابر با 525 دلار است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.