چرا ماشین ظرفشویی آب را گرم نمیکند؟

تصور کنید که میزبان یک مهمانی شلوغ و دلچسب بوده اید. احتمالا ظروف زیادی از شام مهمانی باقی خواهد ماند که تصمیم دارید آن ها در ماشین ظرفشویی بچینید و تا تمام شدن زمان شستشوی ظرف ها، کمی استراحت کنید. حال زمان کار دستگاه شما تمام می شود و شما با باز کردن درب ماشین ظرفشویی متوجه می شوید که تمام ظرف ها چرب و لک دار باقی مانده است! این می تواند یک فاجعه برای شما پس از پایان یک شب خسته کننده باشد.

دو نقص عمومی وجود دارد که سبب می شود این اتفاق رخ دهد و دستگاه ماشین ظرفشویی شما، ظرف ها را تمیز نکند و روند شستشو به درستی انجام نشود‌.

  • علت اول: گرم نشدن آب ماشین ظرفشویی
  • علت دوم: وارد نشدن آب به ماشین ظرفشویی

بخار حاصل از باز کردن درب ماشین ظرفشویی، پس از اتمام شستشو، به علت گرم بودن آبی است که برای شستن ظرف ها استفاده شده است و اگر این بخار هنگام باز کردن درب ظرفشویی شما وجود ندارد و ظرف ها گرم نیستند، احتمالا ظرفشویی شما دچار مشکل شده است و آب ورودی به آن گرم نیست‌. با بروز این مشکل، قدرت لکه بری و شستشوی تمیز دستگاه شما نیز به شکل چشمگیری کاهش پیدا می کند.

با وارد نشدن آب به ماشین ظرفشویی، دستگاه عملا فقط صدا دارد اما شستشو را آغاز نمی کند. یا میزان وردی آب کم است و صرفا ظرف ها قطره قطره خیس هستند، اما در شدت کثیف بودنشان تغییر خاصی ایجاد نمی شود. برخی از ماشین های ظرفشویی در چنین شرایطی به صورت خودکار خاموش می شوند.

در ادامه به بررسی این دو علت به شکل فنی می پردازیم و بررسی می کنیم نقص در کدام بخش های ماشین ظرفشویی، احتمالا باعث بروز این مشکلات می شود. با ما در ادامه ی این مطلب همراه باشید.

علت گرم نشدن آب ماشین ظرفشویی چیست؟

ماشین ظرفشویی و لباسشویی هر دو از آب گرم برای فرایند شستشو استفاده می کنند، اما اگر آب گرم نباشد، فرایند هر دو دستگاه با مشکل مواجه می شود. به همین دلیل بررسی علت گرم نشدن آب لباسشویی و ظرفشویی بسیار مهم و حیاتی است. اما برای مشکل گرم نکردن آب ظرفشویی می تواند دلایل متنوعی وجود داشته باشد که بهترین روش برای عیب یابی این مشکل، کمک گرفتن از کارشناسان و تعمیرکاران کاربلد است. با این حال، کسب اطلاعات در این مورد کاربردی خواهد بود.

۱- نقص در کارایی المنت ماشین ظرفشویی

المنت در گرم کردن آب ماشین ظرفشویی و خشک کردن ظروف، نقش مهمی دارد. حال اگر این قطعه در اثر نوسان برق، اتصالی و … بسوزد، عملکرد شستشو کامل نمی شود و ظرف ها کثیف می ماند و در بیشتر مواقع به شکل کامل خشک نمی شود.

۲- از کار افتادن ترموستات دستگاه

ترموستات یکی از قطعات کاربردی در صنعت لوازم خانگی است که برای کنترل دما و ثابت نگه داشتن دما استفاده می شود.

از اصلی ترین قطعات ماشین ظرفشویی هم ترموستات است که در صورت بروز هر گونه مشکل برای این قطعه، دمای دستگاه کاهش پیدا می کند و میزان دما در مراحل مختلف به درستی تنظیم نمی شود.

ترموستات ارتباط تنگاتنگی با المنت دارد و دستورکار المنت از ترموستات دریافت می شود. ترموستات میزان دما را به المنت دستور می دهد. با بروز مشکل برای هر یک از این قطعات، مشکلات مشابهی برای دستگاه ایجاد می شود.

۳- مرکز فرمان ماشین ظرفشویی، تایمر!

اگر بخش تایمر دستگاه ظرفشویی دچار نقص شود، تمامی فرمان ها و دستورها به شکل ناقص انجام می شود و یا به شکل کلی انجام نمی شود. در صورت بروز مشکل برای تایمر، ممکن است مشکلات مختلفی ایجاد شود که یکی از آن ها، گرم نشدن آب ورودی به ظرفشویی است.

۴- معیوب شدن هیت پمپ (پمپ گرما)

 هیتر پمپ به مجموعه ی المنت های گرمایی همراه با موتور مربوط به این بخش گفته می شود که در کنار قطعات دیگر یک سیستم را تشکیل می دهند. پیش از پاشش آب بر روی ظروف، هیت پمپ اب را به دمای مناسبی می رساند و گرم می کند‌.

تا به اینجا علت گرم نشدن آب ماشین ظرفشویی را بررسی کردیم. در ادامه به بررسی دلیل مشکل شایع دوم، یعنی علت وارد نشدن آب ظرفشویی می پردازیم.

بررسی علت وارد نشدن آب ظرفشویی

از دیگر مشکلات رایج ماشین های ظرفشویی، عدم ورود آب به داخل دستگاه می باشد که در ادامه عیب یابی های احتمالی برای این مشکل را باهم بررسی می کنیم.

۱- ورودی آب به ظرفشویی

هنگامی که شلنگ ورودی آب دچار خمیدگی، گره یا کوری شود، می تواند سبب شود که آب وارد دستگاه نشود. شلنگ ورودی آب به ماشین ظرفشویی نباید دارای زاویه باشد. اگر فشار آب خانه ی شما بسیار پایین باشد، امکان دارد که روند شستشو به شکل ضعیف انجام شود‌.

۲- بررسی سوپاپ شناور در ماشین ظرفشویی

یکی دیگر از مشکلات رایج که می تواند سبب شود ورود آب به ماشین ظرفشویی به شکل صحیح انجام نشود، سوپاپ شناور است. سوپاپ شناور جهت کنترل میزان آب ورودی به ظرفشویی است و هنگامی که آب در دستگاه به میزان کافی وارد شود و سوپاپ را به بالا هدایت کند، ورود آب متوقف می شود‌‌. اگر در عملکرد سوپاپ اطمینان شما نقصی ایجاد شود، امکان دارد از ورود آب جلوگیری کند. برای مثال ممکن است سوپاپ گیر کرده باشد و بالا مانده باشد. در این صورت ورودی آب مسدود است تا زمانی که سوپاپ شما در وضعیت آزادانه و عادی قرار بگیرد.

۳- پمپ آب ماشین ظرفشویی

از آنجایی که پمپ تخلیه آب در ماشین ظرفشویی به دو شکل ورودی و خروجی فعال است. اگر برای پمپاژ آب به داخل دستگاه و یا پمپاژ خارج کردن آب از داخل دستگاه مشکلی پیش بیاید، امکان مسدود سازی مسیر ورودی آب  وجود خواهد داشت. جهت اطمینان از این موضوع می توانید از کارشناس تخصصی ماشین ظرفشویی کمک بگیرید.

۴- عیوب مربوط به سوئیج در دستگاه ظرفشویی

برای اینکه دستگاه ماشین ظرفشویی شما کار خود را آغاز کند و آب را به داخل محفظه ی ظرفشویی وارد کند، باید درب دستگاه کاملا چفت شده باشد و قفل دستگاه به شکل صحیح فعال شود. یکی دیگر از دلایلی که می توانند سبب عدم ورود آب به داخل دستگاه شود، مشکل در بسته شدن کامل درب ماشین ظرفشویی است.

و در آخر …

در این مطلب بررسی کردیم که دو مشکل رایج ماشین های ظرفشویی چیست و چه قطعاتی در دستگاه شما احتمالا دچار ایراد شده اند که عملکرد شستشو را مختل کرده اند. حتما در صورت بروز هرگونه مشکل، اگر متخصص تعمیرات دستگاه ظرفشویی نیستید، از کارشناس و نمایندگی تعمیر ماشین ظرفشویی کمک بگیرید. امیدواریم اطلاعات مفیدی با مطالعه ی این مقاله کسب کرده باشید.