سقف ذخیره بنزین در کارت سوخت خودرو شخصی چقدر است؟

سقف ذخیره بنزین در کارت سوخت خودرو شخصی چقدر است؟

سهمیه بندی بنزین یکی از مسائل مهم و حساس در کشورمان است که سال هاست در بین مردم بحث و جدل ایجاد کرده است. این سیستم به معنای تعیین حداکثر مقدار بنزینی است که هر فرد یا خانواده در یک دوره زمانی مشخص (معمولاً یک ماه) می‌تواند تهیه کند.

سهمیه بندی بنزین در ایران از سال ۱۳۸۴ شروع شده است و به دلایل مختلفی از جمله کاهش هدررفت بنزین، کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا و همچنین کاهش وابستگی به صادرات نفت، به عنوان یک سیستم مدیریتی برای توزیع بنزین به کار گرفته شده است.

با این حال، سهمیه بندی بنزین همواره با شکایات و نارضایتی های بسیاری از طرف مردم همراه بوده است. برخی از این شکایات شامل عدم توانایی در تأمین نیازهای روزانه، عدم توانایی در رفت و آمد به محل کار و دانشگاه، افزایش هزینه های حمل و نقل و همچنین افزایش هزینه های زندگی می باشند.

بنابراین، دولت همواره در تلاش بوده است تا سیستم سهمیه بندی بنزین را بهبود بخشد. از جمله اقداماتی که در این زمینه صورت گرفته است، می توان به افزایش سقف سهمیه بندی برای خودروهای مصرف کم سوخت، افزایش قیمت بنزین برای خودروهای پر مصرف و همچنین استفاده از فناوری های نوین مانند کارت هوشمند بنزین اشاره کرد.

با این حال، هنوز هم مسئله سهمیه بندی بنزین یکی از مسائل پیچیده و چالش برانگیز در کشورمان است و نیاز به راهکارهای جدید و ابتکاری برای بهبود آن دارد. به طور کلی، سیستم سهمیه بندی بنزین به عنوان یکی از ابزارهای مدیریتی برای کاهش مصرف سوخت و بهبود کیفیت هوا در کشورمان بسیار مهم است، اما نیاز به توجه به نیازهای واقعی مردم و ارائه راهکارهای مناسب دارد.

سهمیه بنزین تا چند ماه در کارت میماند؟

از ابتدای سهمیه بندی بنزین، سقف ذخیره سهمیه بنزین در کارت‌های هوشمند سوخت برای خودرو‌های شخصی و موتورسیکلت ۶ ماه در نظر گرفته شده بود که این مدت زمان از اردیبهشت سال ۹۹، به ۹ ماه افزایش یافته است.

بنابراین میزان دخیره بنزین در کارت سوخت وسایل نقلیه شخصی از جمله موتورسیکلت و سواری 9 ماهه می باشد یعنی یک خودروی سواری می تواند 540 لیتر و یک موتور سیکلت می تواند 225 لیتر بنزین ذخیره داشته باشد.

سهمیه بنزین خودرو و موتورسیکلت در کارت سوخت به صورت ماهانه تعیین می‌شود و مدت اعتبار آن 9 ماه است. برای مثال اگر ماه جاری فروردین باشد، سهمیه بنزین شما تا پایان مهر ماه معتبر خواهد بود. در صورتی که در یک ماه از سهمیه خود استفاده نکردید، به ماه بعد منتقل نمی‌شود و از بین می‌رود. همچنین، در صورتی که در یک ماه از سهمیه خود بیشتر از حد مجاز استفاده کنید، باید هزینه اضافی را پرداخت کنید.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه امکان ذخیره سازی بیشتر از میزان اعلام شده در کارت‌های سوخت وجود ندارد، افزود: بنابراین اگر مالک خودرویی از سهمیه سوخت خود هیچ استفاده‌ای نکرده باشد طبیعتاً دیگر عددی به سهمیه او اضافه نمی‌شود یعنی به عبارت دیگر سهمیه ماه جدید به او تعلق نمی‌گیرد.

ویس کرمی با تاکید بر اینکه تعداد خودروهایی که این وضعیت را دارند کمتر از یک درصد است، گفت: حدود ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور وجود دارد که یا از سهمیه خود هیچ استفاده‌ای نکرده اند یا رقمی کمتر از ۶۰ لیتر مصرف کرده اند بنابراین به این خودروها به همان میزان سوختی که مصرف کرده اند که بین ۱۰ تا ۶۰ لیتر هست سهمیه ماه جدید پرداخت می‌شود.

وی همچنین با تاکید بر اینکه سقف ذخیره بنزین در کارت سوخت هوشمند ۵۴۰ لیتر است و این سهمیه بدون هیچ سقف زمانی همچنان در کارت‌های هوشمند سوخت ذخیره سازی خواهد شد، افزود: این شایعاتی که مطرح می‌شود مبنی بر اینکه قرار است در پایان تیرماه کل سهمیه سوخت کارت‌های هوشمند بسوزد واقعیت ندارد و تا زمانی که طرح سهمیه بندی بنزین اجرا می‌شود مالکان خودروهای سواری می‌توانند تا سقف ۵۴۰ لیتر و مالکان موتورسیکلت‌ها تا سقف ۲۲۵ لیتر سوخت ذخیره شده خود را حفظ کنند.

افزایش مدت زمان ذخیره بنزین کارت سوخت

همان طور که در بالا گفته شد، مدت زمان ذخیره بنزین در کارت سوخت از ۶ ماه به ۹ ماه افزایش پیدا کرده است و البته بر طبق روال پبش از این، میزان سهمیه ماهیانه برای خودرو‌های شخصی بنزین‌سوز ۶۰ لیتر، دوگانه‌سوز ۳۰ لیتر و موتورسیکلت‌ها ۲۵ لیتر در نظر گرفته شده است.

علاوه بر این قیمت بنزین معمولی سهمیه‌ای ( ماهانه ۶۰ لیتر برای خودروهای شخصی) از قرار هر لیتر ۱۵۰۰ تومان، قیمت بنزین معمولی غیرسهمیه‌ای از قرار هر لیتر ۳۰۰۰ تومان و قیمت بنزین سوپر نیز از قرار هر لیتر ۳۵۰۰ تومان تعیین شده است.

زمان واریز سهمیه بنزین هر ماه

زمان واریز سهمیه بنزین آخرین روز هر ماه جاری است و افرادی که فاقد کارت سوخت هستند، باید نسبت به پیگیری کارت سوخت المثنی اقدام کرده و از سهمیه بنزین ماهیانه خود برخوردار شوند.

به این معنی که در ساعت ۲۴ آخرین روز هر ماه که همزمان است با ساعات ابتدایی اولین روز ماه بعدی، سهمیه بنزین مطابق دستورالعمل و سهمیه ای که از پیش تعیین شده است، به کارت های سوخت واریز می شود.

اعتبار کارت سوخت خودروهای تاکسی و وانت‌ها

برای انواع تاکسی ها، سهمیه بنزین متفاوتی ریخته می شود. بر اساس کارکرد تاکسی و دوگانه سوز بودن یا تک سوز بودن آن، سهمیه‌ها کم و زیاد می شوند. طبق اعلام شرکت پخش فراورده های نفتی تاکسی های بنزینی ۴۰۰ لیتر، تاکسی های دوگانه سوز ۲۰۰ لیتر (از ابتدای آذرماه ۲۵۰ لیتر)، تاکسی بین شهری بنزینی ۷۵۰ لیتر، تاکسی بین شهری دوگانه سوز ۴۵۰ لیتر و تاکسی ون شهری بنزینی ۶۰۰ لیتر، سهمیه بنزین دارند.

اعتبار کارت سوخت خودروهای تاکسی با توجه به اینکه سهمیه بنزین آنها بیشتر از یک خودروی سواری است، یک ماه است. به این معنی که اگر یکی از خودروهایی که بالا نام بردیم، سهمیه یک ماه خود را به هر دلیل استفاده نکند، سهمیه او سوخت می شود و در ماه جدید سهمیه جدید برای او لحاظ می شود. این قانون برای وانت ها نیز اجرا می شود.

انتقال سهمیه بنزین به کارت دیگر

در برخی کشورها امکان انتقال سهمیه بنزین به کارت دیگر وجود دارد. اما در برخی دیگر این امکان وجود ندارد و سهمیه بنزین فقط برای کارتی که به نام فرد صادر شده است، معتبر است.

در کشور ما نیز امکان انتقال سهمیه بنزین به کارت دیگر وجود ندارد. جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفته است امکان جابجایی و انتقال بنزین به کارت دیگری وجود ندارد و چنین برنامه ای در آینده برای آن ندارند.

استعلام مقدار بنزین کارت سوخت

چگونه متوجه شویم چقدر بنزین در کارت سوخت داریم؟ برای گرفتن استعلام می توانید کارت سوخت خود را در جایگاه سوخت قرار دهید، سپس رمز خود را وارد نمایید و از موجودی کارت سوخت خود مطلع شوید. شیوه دیگری که وجود دارد شما می توانید هنگامی که دارید بنزین می زنید به عدد مانده موجودی حساب کارت توجه نمایید.

2 نظر

  • با عرض سلام
    احتراما باستحضار میرساند اینجانب خیراله سعیدی امروز صبح
    ساعت هفت به جایگاه شماره ۲۶۰ امام علی مراجعه کردم زمانیکه
    شروع ب زدن بنزین کردم ناگهان بنزین قطع شد و شمارشگر کار
    میکرد ب مسول گفتم چرا اینجوری شد گفت پمپها را خاموش کردن
    و زمان تعویض شیفت هست گفتم پس چرا اطلاع ندادی من که
    تازه شروع کردم بنزین زدن چند بار صدا زد که پمپ را روشن کنن
    اما مسول جایگاه اعتنایی نکرد و ۵ لیتر و خورده‌ای که شاید دو لیتر
    بنزین و بقیه هوا بود با بنده ب مبلغ ۸۶۰۰ تومن حساب کردن و
    معترض شدم گفت من باید شیفت را تحویل بدم و باید با من
    تسویه کنی و برو شکایت کن گفتم خودت دیدی من دولیتر بنزین
    هم نزدم چرا باید پول هوا ب شما بپردازم ضمن پیگیری از این
    جایگاه و اطلاع ب بنده هر کجا نیاز هست بنده پیگیری و یا شکایتی
    علیه جایگاه مطرح کنم بفرماید و چرا جلوی کم فروشی و هوا
    فروشی گرفته نمیشه. و اگر این اتفاق بیفته بهتر نیست جایگاه را
    ترک نکنیم و ب پلیس اطلاع دهیم یا شماره ای ک برای فوریت در
    نظر گرفته شده در سکوهای و دید مردم قرار بگیره اطلاع دهیم.
    بنده منتظر جواب از سوی شما هستم.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.