ثبت نام سهمیه بنزین وانت بار درون شهری

ثبت نام سهمیه بنزین وانت بار درون شهری

سهمیه بندی جدید بنزین که از آبان سال ۱۳۹۸ آغاز شده و تاکنون هم ادامه دارد، برای هر وسیله نقلیه ای سهمیه ای معین اختصاص داده است. سهمیه هر ماه، در اولین روز ماه یا آخرین روز ماه قبل به حساب کارت سوخت دارندگان وسیله واریز می شود. وانت بارها هم جزء وسایل هستند که میزان معینی سهمیه دارند. وانت بارها برای حمل وسایل مورد استفاده قرار می گیرند و بنابر داخل شهری یا خارج شهری بودنشان و نوع دوگانه یا بنزیی بودن، سهمیه دریافت می کنند.

رانندگان وانت بار که از مدیریت حمل و نقل بار شهرداری پروانه فعالیت و اشتغال دارند، علاوه بر سهمیه تعیین شده، سهمیه مازاد هم دریافت می کنند. اما این رانندگان لازم است تا در سامانه مربوطه ثبت نام نموده و سپس بنزین مازاد خود را دریافت نمایند.

بنابراین این رانندگان خودروهای حمل بار باید دو کار انجام دهند:

اول اینکه پروانه فعالیت خود را از شهرداری ها و یا سازمان تاکسیرانی دریافت نمایند.

دوم در سامانه سوخت ناوگان باری شهرداری که آدرس آن www.utcms.ir است ثبت نام نمایند.

سپس می توانند علاوه بر سهمیه پایه، سهمیه مازاد هم دریافت کنند.

ضرورت ثبت نام در سامانه سوخت جهت استفاده از سهمیه اعتباری بنزین حمایتی

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قزوین از ضرورت ثبت نام مالکان وانت بارهای بنزینی درون شهری در سامانه www.utcm.ir سامانه ثبت نام سوخت ناوگان باری درون شهری جهت استفاده از سهمیه بنزین حمایتی خبر داد.

 اسماعیل عرشیان اظهار کرد: با توجه به اینکه مطابق ابلاغیه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور به تمامی شهرداری‌ها، تخصیص سوخت به ناوگان باری بنزین سوز که از مدیریت حمل و نقل بار شهرداری پروانه فعالیت و اشتغال دریافت کرده‌اند افزایش می‌یابد و رانندگان ناوگان باری بنزین سوز درون شهری علاوه بر سهمیه بنزین پایه، سهمیه مازاد نیز دریافت خواهند کرد، تمامی رانندگان خودروهای حمل و نقل بار باید به منظور استفاده از حداکثر سهمیه سوخت بنزین، باید علاوه بر دریافت پروانه فعالیت از شهرداری‌ها (سازمان تاکسیرانی)، در سامانه ثبت نام سوخت ناوگان باری درون شهری به نشانی www.utcms.ir ثبت نام کنند.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی با بیان اینکه به اینکه سهمیه پایه رانندگان ناوگان بار شهری که در سامانه www.utcms.ir ثبت نام نکرده‌اند به مرور کاهش خواهد یافت افزود: از این به بعد، سیاست تخصیص میزان سوخت به ناوگان باری بنزین سوز بر اساس پیمایش واقعی خودرو و متناسب با فعالیت آن خواهد بود و علاوه بر این، در صورت مصرف نشدن، سهمیه بنزین آنان به ماه بعد منتقل نخواهد شد.

وی ادامه داد: رانندگان ناوگان باری جهت دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند با واحد بار سازمان تاکسیرانی به شماره تلفن ۳۳۸۴۸ داخلی ۱۲۱ تماس حاصل کنند.

مراحل دریافت سهمیه بنزین وانت بار

1- مراجعه به سامانه مدیریت حمل و نقل به نشانی اینترنتی utcms.ir و انتخاب گزینه ثبت درخواست «تخصیص سوخت بنزین به وانت بار».

2- تکمیل مراحل ثبت نام برای پروانه فعالیت و دریافت کد رهگیری از سامانه.

3- مراجعه به شهرداری برای دریافت پروانه فعالیت.

4- واریز سهمیه افزایشی در کارت بانکی راننده.

مدارک لازم برای ثبت نام سهمیه سوخت وانت

همانطور که در قسمت قبل نیز اشاره کردیم، ابتدا باید در سامانه اینترنتی utcms.ir ثبت نام کنید. اما برای ثبت نام در این سامانه، باید مدارک لازم را داشته باشید و در زمان ثبت درخواست، آنها را در سامانه مذکور، بارگذاری کنید. این مدارک عبارتند از:

  • عکس پرسنلی مالک
  • عکس کارت ماشین (پشت و روی کارت)
  • عکس بیمه نامه شخص ثالث وانت
  • عکس کارت معاینه فنی وانت
  • تعهدنامه نصب دستگاه سیپاد فقط برای ناوگان دیزلی
  • تعهدنامه حسن انجام کار برای اشخاص حقیقی
  • تعهدنامه حسن انجام کار برای اشخاص حقوقی

فروش سهمیه بنزین وانت

اگر می‌خواهید سهمیه سوخت بنزین وانت بار را به شخص دیگری واگذار کنید، حتما باید تعهدنامه محضری با اطلاعات خواسته‌شده و با مهر شماره ثبت، را تهیه کنید.

توجه داشته باشید که بعد از ثبت درخواست شما، سهمیه بنزین وانت از این به بعد، به شماره کارت شخصی که معرفی می‌کنید، واریز خواهد شد.

زمان واریز سهمیه سوخت وانت

1- اگر تاریخ صدور پروانه فعالیت و ثبت آن در سامانه مرکزى قبل از پانزدهم هر ماه باشد، اول ماه بعدى، سهمیه بنزین وانت (به کارت خودرو) واریز مى‌شود.

2- اگر بعد از پانزدهم ماه، پروانه صادر شده و در سامانه مرکزى ثبت گردد، سهمیه ماه بعد به ناوگان وى تعلق نمى‌گیرد. بنابراین سهمیه سوخت وانت از دو ماه بعد، واریز خواهد شد.

به عنوان مثال، اگر ثبت پروانه در سامانه مرکزى در تاریخ 14 مردادماه باشد، سهمیه شهریورماه به وانت بار تعلق می‌گیرد. اما اگر ثبت اطلاعات پروانه در سامانه مرکزى در 16 مردادماه باشد، سهمیه شهریورماه به وانت بار تعلق نگرفته و سهمیه سوخت وانت از مهرماه، واریز می‌شود.

قابل ذکر است که در صورت شروع فاز تخصیص سوخت مبتنى بر عملکرد، تخصیص سهمیه سوخت بر مبناى عملکرد خودرو است و صرف داشتن پروانه موجب تخصیص سهمیه بنزین نخواهد بود.

دلایل کاهش سهمیه سوخت وانت بار

اگر متوجه شدید که میزان سهمیه بنزین وانت بار، درحال کاهش یافتن است یا واریز نشده است، احتمالا به یکی از دلایل زیر مربوط می‌شود:

  • شاید پروانه فعالیت، هنوز صادر نشده باشد.
  • شاید اطلاعات وانت (یا ناوگان) اشتباه در سامانه، وارد شده باشد.
  • شاید پروانه فعالیت، منقضی شده اما مجددا تمدید نشده باشد.

ثبت نام راننده وانت بار در سامانه راهداری

در روش غیرحضوری، کافی است به سایت جامع سازمان راهداری مراجعه کرده و قسمت «ثبت نام وانت بار» را انتخاب کنید. در روش حضوری نیز باید به ادارات سازمان راهداری بروید و با همراه داشتن مدارک زیر، برای ثبت نام راننده یا ثبت نام ناوگان، اقدام کنید.

مدارک لازم برای ثبت نام راننده:

  • حداقل سن 23 سال
  • گواهینامه رانندگی مجاز
  • مدرک پایان دوره ابتدایی یا نهضت سوادآموزی
  • برگه سلامت جسمی و روحی
  • گواهی عدم اعتیاد
  • گواهی عدم سو پیشینه
  • شناسنامه، کارت ملی و کارت پایان خدمت
  • دو قطعه عکس 3 در 4

مدارک لازم برای ثبت نام ناوگان بار:

  • کارت وسیله نقلیه
  • گواهی معاینه فنی
  • بیمه نامه شخص ثالث
  • حداکثر سن ناوگان تا 20 سال

همچنین توجه داشته باشید که برای ترددهای برون شهری، باید اسناد حمل وانت بار (کارت هوشمند راننده، کارت هوشمند وانت بار، بارنامه و …) همراه‌تان باشد.

در پایان هر ماه نیز پس از تجمیع اسناد مربوط به تردد وانت بارها و مشخص شدن مقدار پیمایش آنها، سهمیه اعتباری سوخت برای مالکان وانت بارها واریز میشود.

2 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.