آموزش تصویری بنزین زدن با کارت سوخت

آموزش تصویری بنزین زدن با کارت سوخت

کارت سوخت یکی از راه‌هایی است که برای کاهش هزینه‌های مصرف بنزین و کنترل مصرف آن در خودروها به کار می‌رود. با استفاده از این کارت، شما می‌توانید به صورت الکترونیکی بنزین خودرو خود را پر کنید و همچنین مصرف بنزین خود را کنترل کنید.

برای استفاده از کارت سوخت، ابتدا باید این کارت را از یکی از شرکت‌های صدور کننده آن دریافت کنید. سپس با وارد کردن شماره کارت و رمز عبور، می‌توانید به صورت الکترونیکی بنزین خودرو خود را پر کنید. همچنین با استفاده از سامانه آنلاین کارت سوخت، می‌توانید مصرف بنزین خود را کنترل و مدیریت کنید.

با استفاده از کارت سوخت، شما می‌توانید از تخفیف‌های ویژه‌ای که برای این کارت در نظر گرفته شده است، بهره‌مند شوید. همچنین با کاهش مصرف بنزین خودرو، می‌توانید هزینه‌های خود را کاهش داده و به صرفه‌جویی در هزینه‌های خود بپردازید.

بهترین روش برای استفاده از کارت سوخت، مدیریت مصرف بنزین خودرو است. با کنترل مصرف بنزین و استفاده بهینه از آن، می‌توانید هزینه‌های خود را کاهش داده و به صرفه‌جویی در هزینه‌های خود بپردازید. برای مدیریت مصرف بنزین خودرو، می‌توانید از روش‌هایی مانند رانندگی بهینه، تعویض فیلتر هوا و سرویس منظم خودرو استفاده کنید.

در کل، استفاده از کارت سوخت یکی از راه‌هایی است که برای کاهش هزینه‌های مصرف بنزین و کنترل مصرف آن در خودروها به کار می‌رود. با استفاده بهینه از این کارت و مدیریت مصرف بنزین خودرو، می‌توانید به صرفه‌جویی در هزینه‌های خود بپردازید.

آموزش بنزین زدن با کارت سوخت

نوع بنزین مورد نیاز خودرو

اگر به دنبال نحوه بنزین زدن با کارت سوخت می باشید باید بدانید انتخاب نوع بنزین اولین گام برای سوختگیری خودرو می باشد. در کشور ما دو نوع بنزین وجود دارد، بنزین معمولی و سوپر.

اگر شما نمی دانید کدام یک از این نمونه بنزین ها مناسب موتور خودرو شما می باشد می توانید از طریق اینترنت نوع بنزین مناسب خودرو خود را جستجو کنید. مطالعه دفترچه راهنما، و یا راه دیگر این که در قسمت داخلی باک بسیاری از خودرو ها نوع سوخت وسیله قید شده است.

می توانیم از این روش ها استفاده و سوخت مناسب خودرو خود را انتخاب کنیم. برای ماشین هایی که سوخت آن ها بنزیل معمولی می باشد سوختگیری با بنزین سوپر هیچ مزیتی جز افزودن هزینه ندارد.

اما اگر خودروهایی را که سوخت آنها بنزین سوپر می باشد را با بنزین معمولی پر کنیم به پیشرانه صدمه وارد می شود. برای دریافت اطلاعات کافی در زمینه صدمات پیشرانه و ناک زدن می توانید راجب آن مطالعه کنید.

 

در باک کدام سمت خودرو است؟

در باک کدام سمت خودرو است؟ سوال بسیاری از تازه کار ها می باشد. در بعضی خودرو ها، در باک در همان سمتی است که آمپر نشان دهنده بنزین وجود دارد.

عکس زیر را نگاه کنید فلشی که کنار پمپ بنزین هستش سمت چپ رو نشون میده و منظورش اینه که درب باک ماشین سمت چپ هستش (این فلش در همه ماشین ها موجود است)

برای مثال اگر آمپر در سمت راست باشد در باک هم در سمت راست می باشد و برعکس. اما موارد استثنا هم وجود دارد که در باک در جهت عکس آمپر بنزین می باشد. بنابراین قبل از بنزین زدن باید به این نکته توجه داشته باشیم.

نحوه بنزین زدن با کارت سوخت و پر کردن باک بنزین

اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که به دنبال نحوه بنزین زدن با کارت سوخت می باشید. و می خواهید مزایای پر کردن باک بنزین را بدانید، باید بگوییم بنزین یک مایع بسیار فرار است.

بنابراین هرچه فضای خالی در باک کمتر باشد شانس فرار بنزین نیز کمتر می شود. برای دانستن ظرفیت باک خود میتوانید به دفترچه راهنما مراجعه کنید. البته با چند بار بنزین زدن متوجه ظرفیت باک خودرو خود می شوید. با استفاده از روش های اصولی می توانید مصرف سوخت خود را ۲۰٪ کم کنید.

مواردی که هنگام ورود به جایگاه باید رعایت کنیم عبارت اند از:

  • هنگام ورود در فاصله نیم متری با پمپ توقف کنیم.
  • دنده را در حالت خلاص قرار دهید و چنانچه دنده خودرو شما اتوماتیک می باشد آن را روی حالت P قرار دهید.
  • ماشین و چراغ های بزرگ آن را خاموش کنید.
  • به هیچ عنوان در جایگاه سیگار نکشید.
  • در جایگاه با موبایل صحبت نکنید.
  • سوئیچ خودرو را خارج و بردارید.
  • در باک را باز کنید.

نحوه کار با دستگاه کارتخوان

نحوه کار با دستگاه کارتخوان مانند کار با دستگاه ATM می باشد. نحوه استفاده از کارت سوخت در پمپ بنزین سخت نمی باشد. کافی است برای انجام این کار مراحل زیر را طی کنید.

  • کارت بنزین را از جهتی که تراشه‌ی طلایی رنگ به سمت بالا باشد، تا انتها وارد دستگاه کارتخوان کنید.
  • مدتی صبر کنید تا عبارت “رمز را وارد کنید” در صفحه نمایان ظاهر شود. حالا رمز را وارد کنید، توجه کنید که کلید دستگاه کارت‌خوان را معمولا باید محکم فشار دهید.
  • رمز کارت به صورت پیش فرض چهار رقم پایانی شماره ملی صاحب ماشین می باشد که قابل تغییر است.
  • بعد از ورود رمز، دکمه‌ی تایید را فشار دهید تا عبارت “لطفا کمی صبر کنید” بر روی صفحه نمایش داده شود، بعد از چند ثانیه پمپ فعال و آماده سوختگیری می شود.

نحوه کار با نازل پمپ بنزین

نحوه کار با نازل پمپ بنزین را از طریق ما یاد بگیرید. اعدادی که بر روی نمایشگر وجود دارند همگی صفر می باشند. حالا ما می توانیم کارت سوخت خود را وارد دستگاه کنیم و بعد از آن نازل را از دستگیره گرفته و به سمت بالا و بیرون خارج می کنیم.

نازل را در باک قرار می دهیم و دستگیره نازل را فشار می دهیم و نمایشگر شروع به شمارش لیتر و هزینه بنزین مصرفی ما می کند. هر چقدر فشار به دستگیره نازل وارد کنیم همان مقدار بنزین خارج می شود.

پیشنهاد ما این است که دسته نازل را تا انتها فشار ندهید زیرا احتمال خروج هوا به جای بنزین وجود دارد و در نتیجه مجبور به پرداخت هزینه های اضافی می باشیم.

نحوه کار با نازل پمپ بنزین کار سختی نمی باشد اما نیاز به دقت و حوصله دارد. بنابراین بهتر است برای صرفه جویی در هزینه ها دسته نازل را در حد مناسب آن فشار دهیم.

می توانیم از ضامن قفل کن نازل نیز استفاده کنیم تا انرژی کمتری مصرف شود. اما باید حواسمان جمع باشد زیرا هر لحظه امکان لغزش نازل و خروج آن از باک وجود دارد.

چگونگی پر کردن باک تا انتها

اگر به دنبال چگونگی پرکردن باک تا انتها می باشید بهتر است تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. اگر حیوان خانگی و کودک کنجکاو و بازیگوش در ماشین ندارید می توانید سوئیچ را به صورت نیمه باز روی ماشین بگذارید تا با مشاهده آمپر متوجه پر شدن باک شوید.

می توانید نازل را روی ضامن قفل کن بزنید و همزمان به آمپر بنزین نگاه کنید هنگامی که به بالاترین میزان رسید نازل را از حالت ضامن خارج کنید و با کمترین فشار به کار ادامه دهید.

 نحوه بنزین زدن با کارت سوخت کار بسیار ساده ای می باشد که با رعایت اصول، انجام این کار به راحتی انجام پذیر می باشد. بعضی از جایگاه های پمپ بنزین برای جلوگیری از سرریز شدن بنزین دارای قطع کن اتوماتیک هستند.

بهتر است قبل از بنزین زدن این موضوع را از مامور جایگاه بپرسید. اگر جایگاه فاقد قطع کن اتوماتیک باشد بهتر است به صدایی که از باک خارج می شود دقت کنید. اگر صدایی مانند پر شدن به گوش برسد یعنی باک تا انتها پر شده است.

بعد از سوختگیری باید چه کنیم؟

شاید برای بسیاری از افراد که به دنبال نحوه بنزین زدن با کارت سوخت هستند این سوال پیش بیاید که بعد از سوختگیری باید چه کنیم؟ در پاسخ باید بگوییم قسمت اصلی کار تمام شده است. میتوانیم نازل را از باک خارج کنیم.

بهتر است برای خروج آخرین قطره ها به خروجی باک ضربه نزنیم چون احتمال جرقه وجود دارد. لوله نازل را به سمت بالا بگیرید تا آخرین قطره بریزد و بعد آن را در جایش قرار دهید. در باک را محکم ببندید و بعد از آن دکمه خروج کارت را فشار دهید و کارت خود را بردارید.

نحوه پرداخت هزینه بنزین

نحوه پرداخت هزینه بنزین بستگی به خود شخص دارد می تواند به صورت نقدی و یا از طریق کارتخوان آن را پرداخت کند. البته با وجود دستگاه های پرداخت ستونی این کار راحت تر شده است. کافی است شماره پمپی را که استفاده کرده اید از تابلوی بالای دستگاه بخوانید و با وارد کردن همان شماره هزینه را به صورت اتوماتیک پرداخت کنید.

نحوه بنزین زدن با کارت سوخت و کارهایی که نباید انجام دهیم

به تمامی کسانی که به دنبال نحوه بنزین زدن با کارت سوخت می باشند باید بگوییم که از انجام کارهای زیر در زمان سوختگیری جلوگیری کنید.

  • لطفا هنگامی که در صف هستید نوبت و عدالت را رعایت کنید.
  • بهتر است چراغ های جلو را خاموش کنیم زیرا موجب اذیت و آزار راننده جلویی می شود.
  • بهتر است در ساعات اوج ترافیک بنزین نزنیم زیرا باعث می شود زمان زیادی را برای انجام این کار صرف کنیم.
  • در هوای گرم چگالی بنزین کمتر می شود و در نتیجه بهتر است در زمانی که هوا خنک است این کار را انجام دهیم بهترین زمان بنزین زدن هنگام صبح می باشد.
  • بهتر است قبل از روشن شدن چراغ بنزین کار سوختگیری را انجام دهید چون روشن شدن چراغ بنزین به مجموعه سوخت رسانی خودرو آسیب وارد می کند.
  • در زمانی که کار تخلیه سوخت در یک جایگاه انجام می شود از سوختگیری در آن جایگاه اجتناب کنید.
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.